Voedingsadvies, Allergieën en Kruidenleer

Voeding volgens de vijf elementen voedingsleer 

Cover-Ontbijt-je-fit-Jutta-Koehler-www.juttakoehler.eu_De Chinese voedingsleer is onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde (TCM). Een andere naam voor de Chinese voedingsleer is vijf elementen voeding. In het westen is met name de acupunctuur bekend, terwijl de voedingstherapie  vroeger in China het meest belangrijke onderdeel was. Bij klachten moesten mensen eerst hun voedingspatroon aanpassen. Pas daarna werden geneesmiddelen, acupunctuur of massage toegepast. De voordelen zijn talloos: je kunt je gezondheid in eigen handen nemen en het kost niets extra, want eten moet je toch. Daarnaast is het veilig, eeuwenoud en beproefd. Gegarandeerd voel je je beter en het is ook nog eens lekker!

De Chinese voedingsleer kijkt niet naar calorieën en losse getallen. De maaltijden zijn lekker, voedzaam en hebben een genezend effect. Met name het verteringssysteem wordt in balans gebracht, zodat een opgeblazen gevoel en overmatige trek in zoet verdwijnt. Bijeffecten zijn: een aangenamere lichaamstemperatuur, een betere slaap , meer energie, gewichtsverlies. De Chinese voedingsleer is geen dieet maar een verandering van je levensstijl.

In deze voedingsleer gaat het om het lichaam precies dat geven wat het nodig heeft.  Alle gerechten zijn zo opgebouwd dat je alle orgaansystemen goed verzorgt. Zo lepel je vanaf het bord balans en energie naar binnen.

Hieronder staan enkele tips waarmee u alvast aan de slag kunt. Voor een op maat gemaakt voedingsadvies incl. enkele recepten kunt u het beste een afspraak maken:

Maak van je ontbijt een hoofdmaaltijd
 ‘s Ochtends is onze verteringskracht het sterkst. Volgens de TCM hebben de spijsverteringorganen tussen 7 en 11 uur hun grootste capaciteit. In feite verwacht ons lichaam dan een echte maaltijd. Alleen als we uitgebreid hebben ontbeten, kunnen we de dag energiek doorkomen. Daarnaast voorkomt een uitgebreid ontbijt dat we later overmatig veel trek (in zoet) krijgen. Als je het een gek idee vindt om op de ochtend een maaltijd te eten, begin dan met een omelet (eventueel gevuld met gebakken tomaat, ui en restjes aardappelen of rijst van de dag ervoor), pannenkoeken of rijstepap.

Drink gekookt water
Door gekookt water te drinken zorg je ervoor dat je buik warm blijft. Warmte betekent beweging en dynamiek. Een dynamische vertering is onmisbaar als je gewicht wilt verliezen. Door warmte komen de verteringsprocessen weer op gang. Water of andere drankjes die uit de koelkast komen, blussen het verteringsvuur, waardoor het verteringsvuur zelfs kleine hoeveelheden aan voeding niet meer goed kan transformeren.

Vermijd rauwkostmaaltijden
Dit is een moeilijke gedachte, omdat we natuurlijk overal horen dat er veel rauwkost moet worden gegeten om af te vallen. De TCM heeft eer een andere visie op: als je een bord vol rauwkost eet, dan is dit een uitdaging voor je spijsverteringssysteem. Rauw voedsel koelt het verteringsvuur af. De vertering raakt vertraagt en voedingsmiddelen kunnen niet goed worden getransformeerd. Damp hoopt zich op. Je kunt rauwkost daarom beter als aanvulling op een warme maaltijd eten. Wat wel bevorderlijk is voor een goede vertering zijn veel verse keukenkruiden. Ook is een kleine salade van bijvoorbeeld rucola of witlof prima, mits je het als aanvulling op een warme maaltijd eet.

Omhels de bittere smaak
Bittere voedingsmiddelen zorgen ervoor dat we niet gaan overeten. Daarnaast drogen bittere voedingsmiddelen de ‘damp’ in het lichaam. Voeg bij elke maaltijd iets bitters toe, bijvoorbeeld een snufje geraspte citroenschil, rucola, witlof, radicchio. Af en toe (!) een kopje groene thee helpt ook.

Vermijd koemelkproducten en een overmaat aan schapen- en geitenmelkproducten.
Volgens de vijf elementen voeding zijn alle dierlijke melkproducten slijmvormend. Het spijsverteringsvuur verdrinkt er letterlijk in. Uiteindelijk ‘parkeert’ het lichaam het overtollige vocht op de heupen. Kies voor plantaardige alternatieven: rijstmelk, amandelmelk; maar pas op met sojaproducten!

 
Verminder brood
Volgens de vijf elementen voeding is tarwe een heel slijmvormend graan. Broodmaaltijden leiden tot een opgeblazen gevoel. Daarnaast verzadigen ze niet voldoende. Als je brood wilt eten, eet het dan als aanvulling bij een soep of warme maaltijd. Spelt zuurdesembrood heeft de voorkeur boven tarwebrood.

Stimuleer je stofwisseling
Volgens de Westerse diëtetiek helpen veel kruiden en specerijen tegen schimmels en parasieten. Daar is de vijf elementen voeding het helemaal mee eens. Kruiden en specerijen stimuleren de spijsvertering. Een goed werkende sijsvertering zorgt ervoor dat vocht en damp helemaal niet kunnen ontstaan. Denk bij kruiden en specerijen aan bijvoorbeeld verse basilicum, oregano, kruidnagel, kurkuma, peterselie, anijs, vanille.

Zoek naar (ander) zoet in je leven
Vaak eten we niet omdat we echt trek hebben, maar omdat we ons vervelen of we boos of teleurgesteld zijn. Zoetigheid is vaak een troost of vervanging, omdat er op dat moment even niets anders zoets in ons leven of een bepaalde situatie is. Maak plezier, dans, stop met piekeren en omgeef je met mensen die je energie geven!

(bron: www.juttakoehler.eu)

Allergieën

Intoleranties, sensitiviteiten en IgE gemedieerde allergieën kunnen verschillende gezondheidsproblemen veroorzaken, deze kunnen succesvol behandeld worden door de Total Reset methode. 

Kruidenleer

Naast een voedingsadvies is het soms verstandig om de behandeling tevens met kruiden te ondersteunen. In mijn praktijk maak ik voornamelijk gebruik van de Westerse Kruidenleer gebaseerd op de Traditionele Chinese geneeskunde (TCG) en laat je als geen ander ervaren hoe het is om in balans te komen met planten en kruiden. Ze groeien niet voor niets in onze omgeving.

5 elementen voedingsleer